Wellnesspower - Voed je innerlijke kracht
Supplementen en de moderne oermens
 
De oermens gebruikte geen supplementen. Hij had ze ook niet nodig. Alle voedingsstoffen haalde de oermens gewoon uit de natuur. Dat was puur en biologisch. Dat eten was écht. “Wat eten we vandaag? Waar slapen we vandaag? Zijn we veilig?” Dat waren zo ongeveer de belangrijkste vragen waar de oermens zich mee bezig hield. Deadlines, hypotheek, kinderfeestjes en files stonden niet op zijn lijstje. Deze dingen staan voor stress. Stress vraagt om veel vitamines en mineralen. Dit is slechts één van de vele redenen waarom moderne 'oermensen' hoogwaardige voedingssupplementen nodig hebben.
 
Multivitamine en -mineralenpreparaat
 
De zogenaamde ‘multi’ bevat diverse vitamines en mineralen. Het kan gezien worden als een aanvulling op oervoeding. De bodem waarop ons voedsel verbouwd wordt, is niet meer wat deze in de oertijd was. De bodem bevat minder vitamines en mineralen door de manier van landbouw. Zure regen onttrekt ook mineralen aan de grond. Als er minder vitamines en mineralen in de grond zitten, zitten er ook minder in ons eten. Groenten en fruit worden geplukt, voordat ze rijp zijn. Dat kan ook niet anders. Je wilt tenslotte een gele banaan en niet een gele met zwarte vlekken. Zolang de vrucht nog aan de boom of struik zit, krijgt deze nog voedingsstoffen uit de bodem. Dit proces is pas klaar, als de vrucht rijp is. En juist in de laatste dagen, voordat de vrucht rijp is, wordt er nog een extra dosis vitamines en mineralen in gepompt. Exotische producten en waarschijnlijk ook producten van eigen bodem moeten deze laatste fase missen en bevatten hierdoor niet de optimale hoeveelheid aan vitamines en mineralen.Een ander probleem met de hoeveelheid voedingsstoffen in groente en fruit is de het-oog-wil-ook-wat-reden. Onze groenten en fruit liggen te stralen onder de felle lampen in de supermarkt. Veel vitamines en mineralen zijn gevoelig voor licht. Ze worden gewoon afgebroken. Een multivitamine kan hierin veel betekenen.
 
Vitamine C
 
De meeste zoogdieren kunnen zelf vitamine C aanmaken, wanneer dat nodig is. Wij mensen kunnen dat niet. Dit heeft ergens in de evolutie zin gehad. Ook was het niet nodig, omdat we genoeg groente en fruit aten met vitamine C. Nu is de hoeveelheid groente en fruit niet meer toereikend om in onze vitamine C behoefte te voorzien. We eten niet genoeg groente en fruit en door de manier van landbouw is de hoeveelheid vitamine C in bijvoorbeeld een sinaasappel in de afgelopen 20 jaar gehalveerd. Daarbij leven we ook nog in een heel ander tijdperk. Een tijdperk vol stressoren. En dan gaat het niet alleen om psychische stress, maar ook lichamelijke stress of milieuvervuiling, elektrostress en noem maar op. Al deze vormen van stress doen een beroep op onze bijnieren. Deze zijn grootverbruikers van vitamine C. Vitamine C is ook van enorm belang voor ons bindweefsel. Niet alleen om de huid stevig te houden, maar ook om bloedvaten sterk te houden. Vitamine C is heeft vele functies, maar de meest bekende is wel de invloed op het immuunsysteem. Als een dier ziek wordt, produceert het dagelijks vele grammen vitamine C.
Een Orang-Oetan, qua DNA voor 98% gelijk aan de mens, kan ook geen Vitamine C aanmaken en consumeert 4500 mg Vitamine C per dag! Wat betekent dat voor ons als mens? 
 
Vitamine D3
 
Als er iets is wat wij hier in het hoge noorden zeker nodig hebben, dan is het wel vitamine D. Vitamine D is belangrijk voor onze botten en tanden, de calciumhuishouding. Maar daarnaast is vitamine D de belangrijkste vitamine voor het immuunsysteem en het doet nog veel meer. Vitamine D zit nauwelijks in eten, een beetje in vette vis. Het overgrote deel van onze vitamine D moeten we zelf aanmaken. Hiervoor hebben we twee dingen nodig: cholesterol en zonlicht. En dat brengt gelijk twee problemen met zich mee.Door onterechte bangmakerij eten we veel minder cholesterolbevattende voedingsmiddelen (bv. ei en avocado). Cholesterol zelf veroorzaakt geen hart- en vaatziekten. Dit is allang bewezen, maar deze theorie wordt door de farmaceutische industrie en de voedingsindustrie maar al te graag in stand gehouden. Cholesterol is van levensbelang voor al onze cellen, onze voortplanting, ons immuunsysteem en meer. Zonder cholesterol leven simpelweg niet mogelijk. Daarom maakt het lichaam zelf in enorm grote hoeveelheden cholesterol aan. Als we meer cholesterol eten, maakt het lichaam minder cholesterol om altijd in balans te blijven. Zo werkt het. Natuurlijk valt hier veel meer over te vertellen, maar dat is niet de strekking van dit artikel.Het tweedeprobleem is zonlicht. Vitamine D kan alleen bij een bepaalde lichtintensiteit aangemaakt worden in de huid. Deze intensiteit wordt slechts enkele weken per jaar bereikt in Nederland. Ons leven speelt zich voornamelijk binnen af, geen zonlicht dus. En als we dan al buiten zijn, hebben we te veel kleren aan of zonnebrand op gesmeerd. Ons lichaam (in ieder geval gezicht, armen en handen) heeft tenminste twee keer per week 10-15 minuten blootstelling aan zonlicht nodig in periodes dat de lichtintensiteit toereikend is om voldoende vitamine D te kunnen produceren en dat zijn in Nederland slechts zes weken per jaar. Dat is niet voldoende.Naast de angst voor huidkanker door zonlicht speelt het feit dat er in Nederland dus gewoon te weinig periodes zijn met optimale zonkracht ook een grote rol in het tekort aan vitamine D!
 
Omega 3-vetzuren
 
Alfalinoleenzuur is een omega 3-vetzuur dat essentieel is. Ons lichaam kan het niet zelf aanmaken. Daarom moeten we het eten. Alfalinoleenzuur is onder andere te vinden in lijnzaad, chiazaad en hennepzaad. Uit alfalinoleenzuur kan het lichaam omega 3-vetzuren eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA) maken. Deze vetzuren hebben vele functies in het lichaam, waarvan ontstekingen remmen er één is. Deze vetzuren worden ingebouwd in het membraan van alle lichaamscellen. Daardoor worden de cellen flexibel en kunnen ze beter met elkaar communiceren. Deze flexibiliteit is ook te merken op het gebied van de psyche. Het grote probleem is dat de meeste van ons niet zoveel omega 3-vetzuren in onze cellen hebben. Om te beginnen moet je een alfalinoleenzuurbron eten om DHA en EPA te kunnen maken. Maar dan moet je ook nog de capaciteit hebben om alfalinoleenzuur om te zetten in EPA en DHA en daar gaat het mis. In de evolutie was deze omzetting bijna niet nodig, omdat mensen gewoon vis aten met daarin EPA en DHA. Daarom zijn we er nog steeds niet erg goed in. Bij mannen wordt slechts 9% omgezet en bij vrouwen 21%. Dit is lang niet genoeg. Dus we zouden eigenlijk veel vaker vis moeten eten, maar vis is vervuild, vis is duur, vis stinkt en zo kunnen we nog meer redenen opnoemen om geen vis te eten. Maar we hebben het wel heel hard nodig.
 
Magnesium
 
Magnesium heeft meer dan 350 verschillende functies in het lichaam. Al zouden we helemaal eten als een oermens dan zouden we niet voldoende magnesium uit onze voeding kunnen halen om al deze functies te kunnen vervullen om de simpele reden dat het niet genoeg meer in voeding zit. Magnesium wordt ook wel het ontspanningsmineraal genoemd. Het is namelijk nodig voor de ontspanning van spieren, dus ook onze darmspieren en slagaderspieren. Magnesium kan bijdragen aan een betere slaap en nog veel meer. Een zeer belangrijke functie van magnesium is de aanmaak van energie. Zonder magnesium kunnen we geen energie aanmaken, oftewel je bent voortdurend moe. Als we zeggen dat stress energie kost, bedoelen we eigenlijk dat stress onder andere veel Magnesium kost.
 
Dosering in overleg na persoonlijk gezondheidsconsult!
 
 
Wellnesspower heeft nu ook een krachtige lichaamseigen, pijnstiller
en ontstekingsremmer in het assortiment en kan o.a. worden ingezet bij:
 
Chronische pijn, Fybromyalgie, Gordelroos, Hernia, Migraine, Neuropathie, Reumatische aandoeningen Artrose/Artritis, Dystrofie, Rugpijn, Whiplash.
 
Aanvullende wetenschappelijke informatie op verzoek beschikbaar.
 
 
Gezondheid? Wellnesspower!          Voed je innerlijke kracht!
 
 
Website Builder
mogelijk gemaakt
door Vistaprint